مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23778 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

راه اصلاح زبان و ترك دروغ گويي چيست ؟
اينكه توانسته ايد مشكل خود را بيابيد و به فكر درمان آن باشيد بسيار جاي خوشوقتي است . زيرا شناخت درد نيمي از درمان است . آن گاه خطر بسيار بزرگ است كه آدمي به دردي مبتلا باشد ولي از آن غافل باشد و خود را كاملاً سالم بپندارد .حال آنگونه كه از نامه شما برمي آيد شما در گفتار خود گاهي مبالغه كرده و موضوع را غير از آنچه كه هست نشان مي دهيد .اين نحوه رفتار ريشه هايي در درون شما دارد ممكن است بنا به گفته روان شناس ناشي از كم ديدن خود باشد و ممكن است نيز علل ديگري در كار باشد كه پرداختن به آن از اين مجال خارج است . ولي يك چيز مسلم است و آن اينكه اين رفتار رفتار مناسبي نيست و بايد علاج شود .حال بايد ديد راه درمان چيست ؟ قدم اول : باور كردن اين حقيقت است كه شما قادر خواهيد بود با اين خصلت مبارزه كرده و آن را مهار كنيد .بزرگترين خطر در راه رشد و كمال آدمي ياس و نااميدي است . چرا شما بايد از اصلاح خود مايوس باشيد؟ آيا خداوند راه هاي توبه و بازگشتن را بسته است چرا فكر مي كنيد قابل اصلاح نيستيد .اگر قابل اصلاح نبوديد كه به فكر اصلاح نمي افتاديد .بنابراين ( ( لاتياسوا من روح الله ... ؛ از روح الهي و آنچه كه مايه زنده شدن است مايوس نباشيد ) ) . پس در گام اول بايد بدانيد كه نه خداوند از شما روي گردانده است و نه اينكه خود ناتوان از اصلاحيد .چه شرايطي براي بازگشت بهتر از شرايط شماست . آيا جواني بهترين دوران براي خودسازي و روي آوردن به خداوند نيست ؟ آيا خداوند توبه جوان را نمي پذيرد؟ سعي كنيد موهومات را از ذهن خود برانيد .خواستن توانستن است زكوشش به هر چيز خواهي رسيد .شيطان را از خود برانيد كه او آدمي را از رحمت پروردگار و قدم گذاردن در مسير كمال مايوس مي سازد .قدم دوم : اينكه بدانيد دروغ و خلاف واقع گفتن چه آثار شومي بر شخصيت انسان و نيز در ذهن افراد ديگر دارد از يكسو گناهي بزرگ است كه اصرار بر آن چه بسا آدمي را براي هميشه از رحمت خداوند دور سازد و از سوي ديگر منزلت و شخصيت آدمي را در نزد ديگران پايين مي آورد .در اين مورد مطالعه كتابهاي اخلاقي مانند : ( ( معراج السعاد ) ) و ( ( گامهاي عملي در اخلاق ) ) را مطالعه كنيد .قدم سوم : برنامه ريزي براي كنترل زبان است . شما يك برنامه سه ماهه به صورت هفتگي براي كنترل زبان طراحي كنيد .يعني در 12 برگ روزهاي هفته را نوشته و در مقابل آن جايي براي علامت زدن و يا نوشتن بگذاريد .هر شب قبل از خوابيدن برنامه را در برابر خود قرار دهيد و تعداد دفعاتي كه احياناً برخلاف تصميم خود حرفي خارج از ضوابط زده ايد يادداشت كنيد .همين برنامه را در طول هفته ادامه دهيد و هر شب سعي كنيد پيشرفت خود را در برنامه كنترل كنيد و در پايان هفته نيز نتيجه كلي را ملاحظه نماييد .اگر پيشرفت كرده و تعداد دفعات پايين آمده است به سجده رفته و خدا را شكر كنيد ولي اگر نتيجه مطلوب نبود در مرحله اول با تنبيه سبك خود را مجازات كنيد : مثلاً اگر روزي ديديد كه تعداد دفعات تخلف فزوني يافته است روز بعد خود را از سخن گفتن براي چند ساعت محروم كنيد و اگر تخلف تكرار شد روزه بگيريد .مي دانيم كه با عمل به اين برنامه حتماً در كنترل خود موفق خواهيد بود ان شاالله . ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.